Recepten

Waarom kiezen voor een gezond en lekker recept!

Misschien denk je dat gezond eten en lekker eten niet samen gaan, maar gelukkig is dat niet het geval. Tegenwoordig zijn er zoveel gezondere alternatieven te vinden en te bedenken, dat gezond eten helemaal niet saai en smakeloos hoeft te zijn. Met gezonde ingrediënten kun je eindeloos variëren en ontzettend veel gezonde recepten mee maken. Je moet alleen weten welke ingrediënten je kunt gebruiken, de juiste verhoudingen weten en ontdekken wat jij lekker vindt!

Ons lichaam heeft de juiste voedingsstoffen nodig

En gezond recept heeft verschillende kenmerken, vaak bevat een gerecht veel groente en fruit. Groente en fruit zijn namelijk erg gezond, dit komt omdat ze weinig calorieën bevatten, maar tegelijkertijd wel veel voedingsstoffen leveren. Denk aan vitamines, mineralen, antioxidanten, vezels, complexe (langzame) koolhydraten en plantaardige eiwitten. Je kunt dus veel groente eten zonder dat je veel calorieën binnenkrijgt, fruit in iets mindere mate omdat fruit ook suiker bevat wat natuurlijk wel wat meer calorieën levert. Voedingsstoffen zijn onmisbaar voor ons lichaam, het zorgt voor energie en houdt ons gezond. We maken onderscheidt in twee groepen voedingsstoffen, de macornutriënten en de micronutriënten.

Wat zijn macronutriënten?

De macronutriënten zijn koolhydraten, eiwitten en vetten, dit zijn de enige voedingsstoffen die ons energie leveren. Naast dat deze voedingsstoffen ons energie leveren, hebben ze ook ieder nog eigen functies binnen het menselijk lichaam. Zo zijn eiwitten bijvoorbeeld belangerijke bouwstoffen voor ons lichaam en zorgen vetten onder andere voor de opname van bepaalde vitamines.

Naast de macronutriënten, zijn er ook micronutriënten, dit zijn voedingsstoffen die we veel minder nodig hebben dan de macronutriënten, maar wel erg belangrijk zijn voor een goede gezondheid. Micronutriënten zijn vitamines, mineralen en spoorelementen. Hoewel we maar erg weinig van deze micronutriënten nodig hebben, zijn ze onmisbaar voor een gezond lichaam. Wanneer je gezonder wilt eten en op zoek bent naar gezonde recepten, is het belangrijk dat een recept de juiste verhouding heeft qua macronutriënten, maar ook genoeg micronutriënten bevat.

Eitwitten

Om op een gemakkelijke manier meer eiwitten tot je te nemen is het mogelijk gebruik te maken van voedingssupplementen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan eiwitshakes. Veel sporters gebruiken tegenwoordig eiwitshakes, bijvoorbeeld whey eiwitten om op een makkelijke manier aan de dagelijkse eiwitbehoefte te voldoen. Er zijn eiwitshakes in verschillende soorten en maten.

Verschillende soorten koolhydraten

Hierboven heb je gelezen over de verschillende macro- en micronutriënten. Onderling zijn er ook nog vele verschillen, zo zijn er bijvoorbeeld verschillende soorten koolhydraten die ieder een ander effect hebben op je lichaam en op een andere manier worden verwerkt. Ons lijf is eigenlijk niet gemaakt om veel koolhydraten te eten, maar toch eten we veel meer koolhydraten dan we denken. Dit komt omdat fabrikanten deze maar al te graag toevoegen aan producten.

Ondanks dat we koolhydraten nodig hebben en ze ons energie leveren, kunnen te veel (verkeerde) koolhydraten voor overgewicht zorgen. Dit is ook de reden dat het koolhydraatarm dieet zo populair is op dit moment. Hierbij vermijd je niet alle koolhydraten maar alleen een bepaald deel, hierdoor heb je nog steeds veel vrijheid en kun je veel voedingsmiddelen blijven eten.
Ken jij het vershil tussen snelle en langzame koolhydraten?

Je hebt namelijk verschillende soorten koolhydraten. Eenvoudige (snelle) koolhydraten en complexe (langzame) koolhydraten. Hoewel alle koolhydraten uiteindelijk omgezet worden in glucose, is de snelheid waarmee het gebeurt verschillend. Eenvoudige (snelle) koolhydraten vind je in producten als witbrood, witte pasta, witte rijst, snoep, koek, chips, frisdrank, fastfood en kant-en-klaar maaltijden. Deze koolhydraten worden snel afgebroken en omgezet tot glucose, waardoor alles tegelijkertijd in het bloed terecht komt. Hierdoor stijgt je bloedsuikerspiegel en wordt het hormoon insuline aangemaakt, zodat de bloedsuikerspiegel weer daalt. Te veel glucose in het bloed is namelijk gevaarlijk. Het is beter om complexe (langzame) koolhydraten te eten, omdat deze koolhydraten langzaam worden omgezet tot glucose en geleidelijk in het bloed terecht komen. Hierdoor blijft je bloedsuikerspiegel stabieler en hoeft er minder tot geen insuline aangemaakt te worden.

Te veel koolhydraten (glucose) worden opgeslagen als vet wanneer de energie niet kan worden gebruikt. Vandaar dat complexe (langzame) koolhydraten beter voor je gezondheid zijn dan eenvoudige (snelle) koolhydraten. De hoeveelheid glucose (energie) die vrijkomt wordt verdeeld over een langere periode, waardoor je minder kans hebt dat het wordt opgeslagen als vet, omdat je de energie nog kunt gebruiken voor een langere tijd.

Hoe maak je een recept lekkerder?

Nu je wat meer weet over de verschillende voedingsstoffen, is het ook belangrijk om te weten hoe je gerechten lekkerder kunt maken. Hoe lekkerder je een maaltijd maakt, hoe leuker en lekkerder het is om gezond te koken. Zorg daarom altijd voor een goede kruiden voorraad, gedroogd en vers, zodat je deze altijd kunt gebruiken. Kruiden maken een gerecht niet alleen lekkerder, kruiden zijn ook nog eens gezond. Net als kefir, misschien dat je het kent. Kefir is op tal van plekken te koop maar je kunt ook Kefir kopen bij allesvoorkefir.nl

Zorg ook voor een goed gevulde voorraadkast, denk aan ingrediënten als uien, knoflook, olie, azijn, honing, sojasaus, sambal, kokosrasp/meel, havermout, noten, pitten en zaden etc. Met bijvoorbeeld wat uien, knoflook, sambal en sojasaus kun je een saaie groenten al snel omtoveren tot een heerlijke Oosterse maaltijd.