Afvallen

Een gezond en aantrekkelijk lijf

Wie wil nou geen gezond en aantrekkelijk lijf? Ik moest er wel eerst voor afvallen, maar dat is me gelukkig wel gelukt! Afvallen is ook een wens van veel vrouwen en mannen. Helaas maken veel mensen de fout eraan te beginnen zonder goede voorbereiding. Daardoor houden ze het niet lang vol, raken teleurgesteld en geven het gezonder leven snel weer op. Wanneer je succesvol wilt afvallen, bereid je dan ook goed voor. Hoe je dat het beste kunt doen ga ik je vertellen in dit artikel.

Beginnen met afvallen

Wanneer je gaat beginnen met afvallen, is het belangrijk dat je weet wat je startpositie is. Zonder dat je weet wat je startpositie is, weet je namelijk ook niet of je progressie maakt of niet. De weegschaal alleen is niet zo betrouwbaar. Begin daarom met het meten van je buikomtrek, je bovenbenen, bovenarmen en dijen. Het beste kun je een klein schriftje of schrijfblokje aanschaffen, zodat je iedere week je progressie hierin kunt opschrijven. Dit is niet alleen handig om te weten voor jezelf, maar het werkt ook nog eens motiverend.

Naast je omtrek meten, kun je ook je gewicht wegen, let wel op dat je altijd dezelfde weegschaal gebruikt en op hetzelfde moment weegt. Zodat je een zo eerlijk en realistisch mogelijk beeld krijgt. Probeer dat op een vaste dag te doen, bijvoorbeeld op zondag ochtend of avond. Weeg jezelf dan en schrijf dit ook op in je schriftje, meet jezelf ook één keer in de week en doe dit ook op die zelfde dag, zo krijg je een zo realistisch mogelijk beeld.

Wanneer je alleen op de weegschaal of spiegel focust, kan het zijn dat je teleurgesteld raakt omdat je niet de resultaten ziet die je had verwacht. Voor een mens is het heel moeilijk om kleine veranderingen te zien aan je eigen lijf, voor je gevoel ben je misschien nog niets afgevallen, maar wie weet zeggen je meet en weeg momenten wel wat anders. Houdt dat dus iedere week goed bij! Daarnaast kun je ook ter indicatie je BMI berekenen, dit kun je heel gemakkelijk doen met een BMI calculator. Schrijf je BMI ook op bij het start moment en bereken dit eens in de zoveel weken opnieuw en schrijf het op.

Meten is weten

Een schriftje is niet alleen handig voor het bijhouden van jouw metingen en gewicht, het is ook handig om hier je streefgewicht, motivatie en doelen in op te schrijven. Zodat je op een moeilijk moment nog eens kunt kijken waarom je het ook al weer deed en waarvoor je zo hard aan het werken bent. Maak jouw doelen ook zo specifiek mogelijk, schrijf dus niet op ik wil afvallen, maar schrijf op hoeveel je wilt afvallen, waarom zoveel? Of schrijf op in welke maat kleding je weer wilt passen, zodat je die ene broek of jurk weer aan kunt.

Wil je meer groente en fruit eten? Schrijf dan op wanneer je dat gaat doen en houdt het niet bij ‘ik wil meer groente en fruit eten’. Schrijf bijvoorbeeld op ‘wanneer ik om 11 uur pauze heb op mijn werk eet ik één stuk fruit en neem ik een zelfgemaakte salade mee van huis’. ‘Op zaterdag ga ik naar de markt of supermakt en haal ik genoeg groente en fruit voor de aankomende week’.

Verander je levensstijl

Houdt ook rekening met eventuele moeilijke momenten die nog gaan komen. Vind je het bijvoorbeeld lastig om nee te zeggen tegen mensen? Licht je omgeving dan van te voren in over jouw plannen en leg ze uit hoe ze jou zo goed mogelijk kunnen helpen. Hoe meer mensen er op de hoogte zijn, hoe meer mensen jouw kunnen helpen met snel afvallen. Hoe makkelijker je het voor jezelf maakt, hoe meer kans op succes. Daarnaast kan het je ook helpen om eens een week op te schrijven wat je precies allemaal eet en drinkt.

Gezondere Alternatieven

Wanneer je je huidige eet- en leefpatroon wilt veranderen, is het belangrijk om inzicht te krijgen wat er dan precies veranderd moet worden. Schrijf daarom eerst een week lang eens op wat je precies allemaal eet en drinkt. Wanneer je dit gedaan hebt kun je je huidige eetpatroon onder de loep nemen en bedenken wat je wilt veranderen en waarom. Snoep je bijvoorbeeld ’s avonds veel en vind je dit fijn, je hoeft dit moment niet te schrappen, maar zorg dat er iets gezonders voor in de plaats komt. Maak bijvoorbeeld zelf gezonde snacks of gezonde koekjes en eet die dan op dat moment als je nog trek hebt. Ga jezelf niet uithongeren, maar zorg dat er gezondere gewoontes voor in de plaats komen. Nogmaals, maak het jezelf zo makkelijk en lekker mogelijk!