Wat doet gezonde voeding met je?

Iedereen weet dat hij gezond moet eten. Maar wat houdt gezonde voeding eigenlijk in, en wat doet gezonde voeding met je lichaam? Wil je dit weten, lees dan verder!

Wat is gezonde voeding

Gezonde voeding is voeding dat zorgt voor genoeg energie en genoeg voedingsstoffen dat ons lichaam nodig heeft. Het moet zorgen voor een balans tussen koolhydraten, vetten, mineralen, vitaminen, eiwitten en vezels. Maar wat valt er nu onder gezonde voeding? De volgende voeding is onder andere gezond om te nemen:

• groente en fruit
  • Volkorenproducten
  • Noten
  • Vis
  • þ

• Peulvruchten

Let erop dat je een balans vindt tussen de voeding die je neemt. Een volwassen man heeft ongeveer 2500 calorieën nodig per dag. Als de man niet sport hoort zijn eten te bestaan uit 55 procent koolhydraten, 15 procent eiwitten en 30 vetten. Als je wel sport dan hoort je voeding te bestaan uit 60 procent koolhydraten, 20 procent eiwitten en 20 procent vetten. Daarnaast is het belangrijk dat je voldoende vocht binnenkrijgt, dus drink genoeg water.

Wat doet gezonde voeding voor je lichaam

Gezonde voeding is voor ieder mens belangrijk. Je lichaam heeft alle bouwstoffen nodig om te kunnen blijven functioneren. De bouwstoffen die je lichaam nodig heeft zijn eiwitten, koolhydraten en vetten. Zonder deze bouwstoffen, en zonder deze gezonde voeding raakt je lichaam in de war. Je kunt door het eten van gezonde voeding voorkomen dat je bepaalde ziektes krijgt, zoals bijvoorbeeld suikerziekte. Daarnaast blijf je door gezonde voeding ook op je normale gewicht.

Boost voor je zelfvertrouwen

Gezonde voeding kan je zelfvertrouwen ook een boost geven. Als je gezond eet dan zit je lekkerder in je vel, letterlijk en figuurlijk. Een gezonde geest zit in een gezond lichaam. Als je je prettig voelt in je lichaam dan zul je dit ook uitstralen naar andere. Dit zou ertoe kunnen leiden dat je net wel de moed hebt om de mooie vrouw in de supermarkt aan te spreken. Eet dus gezond en er kunnen mooie dingen gebeuren!

Conclusie

Gezond eten is dus een balans vinden in de macronutriënten die je binnenkrijgt. Belangrijk dus om een balans te vinden in de eiwitten, koolhydraten en vetten die je binnenkrijgt. Daarbij kun je voedsel eten zoals groente, fruit, noten of vis. Heb je een balans gevonden dan zul je merken dat je lekkerder in je vel zit. Je zult dit vervolgens ook uitstralen naar anderen wat je zelfvertrouwen geeft.